web Ebtedayi

آموزش ابتدایی

web Ebtedayi

آموزش ابتدایی

دریافت مفاهیم

تدریس اعداد زوج و فرد در پایه دوم نمونه بسیار مناسبی با روش « دریافت مفاهیم » است.

روش تدریس : تلفیق روش تکنیک روش دریافت مفهوم  با بازی

ابتدا معلم روی تابلوی کلاس جدولی به این شکل طراحی می کند( این خود به نوعی می تواند ایجاد انگیزه هم باشد زیرا کنجکاوی بچه ها را تحریک می کند:  

بلی

خیر

     

 

 

 

 

 

 

معلم با وسایل قابل دسترس مثل مداد رنگی و.... به بچه ها می گوید : 1 و بعد یک  مداد  به آن ها نشان می دهد و از یکی از دانش آموزان می خواهد بیاید مداد را از معلم بگیرد و بالای کلاس بایستد. معلم از دانش آموزان می پرسد آیا روبه روی این دانش آموز دانش آموز دانش آموز دیگری می بیننند؟ آن ها جواب می دهند؟ نه سپس زیر جدول خیر عدد 1 را می نویسد.

آنگاه معلم می گوید:2  و مداد دیگری بر می دارد و از دانش آموز دیگری می خواهد روبه روی نفر شماره 1 بایستد. از بچه ها می پرسد آیا این دو نفر که عدد 2 را نشان می دهند روبه روی هم هستند؟

 - بله

 معلم  در جدول بلی  می نویسد : 2

باز معلم به دانش آموزان می گوید: 3 و از دانش آموز دیگر می خواهد مداد را در دست بگیرد و به صورت چیزی شبیه صندلی های اتوبوس در ردیف قرار گیرد.

-آیا همه ی این بچه ها روبه روی هم هستند؟

-نه( خیر)

معلم عدد 3 را در جدول خیر می نویسد.معلم می گوید:4 و از دانش آموز دیگر می خواهد به همان شیوه روبه روی دانش آموز قبلی بایستد.

-به نظر شما  عدد 4 را باید در کدام قسمت بنویسم؟

عده ای ازدانش آموزان: درقسمت بلی

معلم باز عدد 5 را اعلام می نماید و ازدانش  آموز دیگری می خواهد بیاید و در جای خودش بایستد.و سوال قبل را تکرار می کند. این بار تعداد پاسخ دهندگان جواب صحیح  بیشتر می شود . معلم این کار را آنقدر ادامه می دهد که همه ی بچه ها مفهوم درس را خود دریافت کنند. سپس نتیجه ی درس توسط دانش آموزان و با تکمیل توضیحات معلم بیان می شود و بقیه مراحل تدریس که ارزشیابی پایانی و ارائه تکلیف است اجرا می شود.

از مزایای این تدریس این است که دانش آموزان خود فعالانه مفهوم را دریافت  می کنند و معلم نقش راهنما دارد. مزیت دیگراین است که چون مرحله ی مجسم این تدریس حالت بازی گونه دارد بچه ها از درس لذت می برند و با رغبت بیشتری در فعالیت یادگیری مشارکت می کنند.


دو نمونه از روش تدریس:


                                  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد